Publikováno: 20.červenec 2012
Současným trendem v automobilové výrobě už není závod o to, čí vozidlo bude rychlejší, levnější nebo úspornější. Do popředí se dostala soutěž o to, kdo bude mít vyšší počet převodových stupňů. Přináší to ale více užitku?
Dovoz a přihlášení vozidla: Aby bylo možné jezdit s dovezeným vozem, je nutné nové či ojeté vozidlo přihlásit do evidence. Musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na dopravním inspektorátu doložit originál zelenou kartu.
Vzpomínáte si, kolik rychlostních stupňů měly staré automaty? Tři nebo čtyři? A fungovalo to. Pak jsme dlouhou dobu jezdili s pětistupňovými skříněmi, dokud se nechopily vlády šestistupňové převodovky. Ale současná honba za emisemi a spotřebou způsobila rozšíření sedmi i osmistupňových převodovek. Korunu tomu nasadila společnost ZF, která na trh uvedla malou převedovku s celkem devíti stupni.
Šéf ZF pro Severní Ameriku Julio Caspari ale magazínu Automotive News prozradil, že už jsou závody v počtu převodových stupňů zřejmě u konce. Dobře, Hyundai sice pracuje dokonce na desetistupňové skříni, ale pak už bude efektivnější nabízet převodovku CVT - a především levnější. Skříně s více rychlostmi jsou totiž nejen moc velké, ale také velmi drahé. Podle Caspariho je budoucnost ne jen v počtu rychlostí, ale hlavně ve snižování třecích ztrát a hmotnosti. Dočkáme se tak "kosmických" materiálů i u poměrně civilních aut. Velký počet rychlostí také lépe využijí auta se silnými motory, ale trend downsizingu přeje spíše menším a méněrychlostním převodovkám. Dovedete si třeba představit, jak by dvanáctistovka ve Fabii zvládala devítku nebo desítku? Dnes i šestka a sedmička jsou spíše udržovací rychlosti pro snížení spotřeby a autu se na ně zrychlovat už moc nechce, pokud vůbec... A více rychlostí už by bylo moc blízko u sebe, že by rozdíl po přeřazení činil třeba jen 100 otáček.