Publikováno: 24.říjen 2012
Těžko byste hledali lepší důkaz automobilové obligace. Tento model korejské automobilky byl navržen americkými designéry a prodával se po celé Evropě. Řeč je o manažerském sedanu střední třídy Hyundai Sonata, jenž se po letech výroby stal zajímavým tipem na nákup v českých autobazarech. Pokud se ale pro jeho zakoupení rozhodnete, setkáte se s drobnou překážkou. Budete mít problém ho sehnat.
Pátá generace korejského modelu Sonata evropské řidiče svým provedením neohromila. V první řadě jí chyběla varianta kombi a ještě k tomu byla vytvořena podle amerických zvyků. Trh Spojených států totiž těchto modelů pohltil mnohem víc než trh evropský. Američtí řidiči asi tolik nehledí na spotřebu silných benzinových motorů, ani na moderní vzhled interiéru.
Zvenčí celkem pohledná pátá generace se v Evropě začala prodávat v roce 2005 a v showroomech vydržela pět let. Korejci se po jejím neúspěchu na našem kontinentu rozhodli, že šestá generace sonaty bude určena jen pro korejský a americký trh, kde se objevila v roce 2009.
Roční výpadek prodeje vozu střední třídy značky Hyundai v Evropě ukončil až současný model i40. Pátá sonata neměla už jako nová na českém trhu úspěch, takže v bazarech se objevuje zřídka.
Pokud si pořizujete nové vozidlo nezapomeňte na jeho pojištění. Pojištění vozidla se skládá se zákonného pojištění vozidla, tedy z povinného ručení a z havarijního pojištění vozidla. Informace o typech pojištění, spoluúčastech či připojištěních najdete na specializovaném serveru Srovnávač.cz. Naleznete zde také online kalkulačku povinného ručení.
„Je to poměrně kvalitní a prostorné auto. Pokud někdo shání rozumné auto pro rodinu, může ho získat za relativně přijatelné peníze. Výhodou je, že u korejské značky se nevyskytují problémy jako u německých značek – například s původem vozu, se stáčením tachometrů nebo s krádežemi,“ upozorňuje Vladimír Rybecký z časopisu Autoservis.
Výčet výhod pokračuje bohatou výbavou, velkým zavazadelníkem o objemu 520 litrů a celkem slušnou spolehlivostí. Nadšení trochu krotí nepříliš povedené vyladění podvozku citlivého hlavně na příčné nerovnosti. Vlivem času se na něm mohou objevovat vůle. Pátá sonata trpí také na poruchy elektroniky.
Odborník na ojeté vozy Jan Veselý se setkal i s jinými závadami. „Objevují se problémy na převodovkách, předčasně se opotřebovávají tlumiče, vlní se brzdové kotouče a opotřebovávají se silentbloky předních ramen. V interiéru se ozývá vrzání plastových dílů palubní desky nebo dveří,“ uvádí.
Hyundai Sonata páté generace neměla obvyklý handicap korejských vozů té doby v podobě malé nabídky motorů. Pod její kapotou se objevilo celkem šest variant, pokud nepočítáme výkonové posílení stejných motorů, a z toho byly tři diesely. Ty jsou lepší volbou, ale v bazarech narazíte spíš na žíznivé benzínové verze. O to zajímavější však může být jejich cena.
„Auta kolem roku 2006 s nejrozšířenějším motorem o objemu 2,4 litru stojí kolem 160 tisíc korun. To není špatná cena na tak velké auto. I cena modelů z roku 2010 kolem 340 tisíc je stále velice rozumná,“ říká Vladimír Rybecký.
Méně už potěší poměrně vysoké ceny originálních náhradních dílů. „Přední světlomet stojí 7.800 korun, přední nárazník 9.600 korun a poslední díl výfuku 10.800 korun. Jsou to ceny nových náhradních dílů včetně DPH,“ uzavírá Jan Veselý.
Klady vozidla: příznivé ceny ojetin, prostornost, pohledná karosérie, velký zavazadelník, bohatá výbava
Zápory vozidla: malá nabídka ojetin, vyšší spotřeba zejména zážehových motorů, citlivost na příčné nerovnosti, rychlejší pokles hodnoty vozu, pouze jedno karosářské provedení